שלום אורח/ת, התחבר/י

מדוע תת חומציות (היפוכלורידריה) בקיבה מהווה בעיה ?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

אם אתם סובלים מצרבת או ריפלוקס ונוטלים תרופות נוגדי חומצה כדי לנטרל את תחושת הצריבה, המאמר הזה הוא בשבילכם.

חומצת הקיבה- האש העיכולית
חומצת הקיבה ממלאת כמה תפקידים חשובים לבריאות מערכת העיכול ולבריאות הכללית.

הסביבה החומצית בבטן היא אחת מקווי ההגנה הראשונים מפני פתוגנים (חיידקים, וירוסים ועוד) המגיעים מהמזון.

חומצת הקיבה נקראת גם חומצת מימן-כלורי. החומצה מופרשת מבלוטות הנמצאות בדופן הקיבה. סביבה חומצית חזקה חשובה לתפקוד תקין של אנזימי העיכול המופרשים בקיבה, לוויסות הפרשת הורמונים ולספיגה של מינרלים כמו ברזל וסידן.

מזון ותרופות תורמים גם הם לשינויים ברמת ה – pH בקיבה.

חיידקים פרוביוטיים כמו לקטובצילוס אסידופילוס מייצרים חומצה לקטית כדי לשמור על סביבה חומצית במעיים שלך.

האם החומצה פוגעת ברירית הקיבה? למעשה לא.

למרות שה- pH בקיבה נמצא בטווח חומצי של  1.5 עד 3.0, לרירית הקיבה יש טריק מיוחד שמונע את פגיעתה.

שכבה צפופה של תאי רירית ואפיתל מייצרת תמיסה אלקלואידית שנוגדת את חומצת הקיבה. כאשר נוזלי הקיבה שלך מגיעים לרירית הקיבה, הם הרבה פחות חומציים.

חשיבותה של חומצת הקיבה
מדוע אנו זקוקים לאותו חומר חומצי? מפתה לחשוב שיהיה לנו טוב יותר בלי חומצת הקיבה, אבל זה לא יכול להיות רחוק יותר מהאמת.

חומצת הקיבה ממלאת מספר תפקידים חשובים:

  • מתחילה בתהליך פירוק החלבונים במזון, ע”י הפעלת האנזים פפסין.
  • מסייעת למערכת החיסונית ע”י עיכוב גדילתם של אורגניזמים פתוגניים כמו חיידקים/ וירוסים/ פטריות.
  • מורידה את ה- pH של המזון עד שהוא מוכן להעברה למעי הדק.

ניתן להבין שחומצת הקיבה היא מרכיב חיוני הן במערכת העיכול והן במערכת החיסון של גופנו.

חשוב להבין שרוב המקרים של צרבת נגרמים לא מעודף חומצת קיבה, אלא מחוסר.

צרבת היא סימן לחוסר איזון במערכת העיכול. נטילת נוגדי חומצה עשויה להקל על הסימפטומים בטווח הקצר, אך לאורך זמן עשויה להחמיר אותם.

תת חומציות בקיבה עלולה להשפיע על בריאותך.

תת חומציות בקיבה אינה גורמת רק לריפלוקס ולצרבת, היא יכול גם לגרום למחלות כרוניות ולחוסר איזון במערכות גוף נוספות.

תת חומציות בקיבה יכולה למנוע עיכול תקין של המזון ובכך לפגוע בספיגה של ויטמינים ומינרלים חשובים.

המשמעות היא שאוכל לא מעוכל מועבר למעיים. הימצאותו של מזון לא מעוכל במעיים עלול לגרום לכיבים ולמצב הנקרא מעי דליף בו מיקרואורגניזמים לא רצויים דולפים מהמעי לדם. מצב שאינו רצוי ועלול לגרום לכאבים ובעיות עיכוליות.

תת חומציות עלולה לגרום לדלקת מפרקים.

הסיבה לכך היא שעיכול לקוי עלול לגרום למחסור בחלבון. ואז הגוף מתחיל לחפש מקורות אחרים שלו- במפרקים. מחקרים רבים מצאו שרמת חומציות נמוכה בקיבה קיימת אצל אנשים הסובלים מדלקת מפרקים שגרונית.

לבסוף, מחסור בחומצה בקיבה עלול להפריע למעבר המזון מהקיבה למעי הדק.

במערכת עיכול בריאה, ה- pH של המזון בקיבה יורד עד לנקודה שבה מתאפשר למזון לחדור למעי. PH לא בריא יכול להאט את התהליך הזה, ולהוביל לעיכול איטי ולתרום לנפיחות אחרי הארוחות.

איך אפשר לדעת אם יש תת חומציות בקיבה:

מבחן הלימון: שותים מיץ מחצי לימון סחוט אחרי האוכל. אם יש החמרה אז הצרבת תעיד על עודף חומציות. הקלה בצרבת בד”כ תעיד על תת חומציות.

צרבת – לפני או אחרי: אם אתם סובלים מצרבת לפני האוכל, שמוקלת אחרי האוכל, כנראה שיש לכם עודף חומציות. אם הצרבת מחמירה לאחר האוכל, כנראה אתם סובלים מתת חומציות בקיבה.

דרכים טבעיות לטיפול בתת חומציות:

חומציות נמוכה בקיבה יכולה להיגרם ע”י תרופות, תזונה לא מאוזנת, סטרס ועוד. אך הסיבה השכיחה ביותר היא הגיל. ברגע שעברנו את גיל 35, אנו מאבדים בהדרגה את היכולת לייצר מספיק חומצת קיבה.

עייפות, נפיחות אחרי הארוחה, דלקת מפרקים, מערכת חיסון חלשה, כל אלו יכולים להיות סימן לכך שחומצת הקיבה נמוכה מדי.

כמה דרכים כדי להחזיר את חומציות הקיבה למצב תקין.

שתיית חומץ תפוחים. כף של חומץ תפוחים אורגני בכוס מים, לערבב ולשתות לפני הארוחה.

אכילת ארוחות קטנות כל 2-3 שעות ולעיסה ארוכה של המזון עד לפירוקו.

לשלב אכילת מזונות מגבירי חומציות כמו עגבניות, פירות הדר, מזונות מותססים ומוחמצים ועוד.

לאכול מזונות עשירים באבץ -גרעיני דלעת וחמנייה. האבץ הוא מינרל המשתתף בתהליך של ייצור חומצת קיבה.

הפחתת סוכר במזון. סוכר נמצא ברבים מהמזונות שגורמים לריפלוקס. תזונה עשירה בסוכר יכולה גם לפגוע בפלורת המעי, מה שעלול להוביל לחוסר איזון כמו תת חומציות בקיבה.

הפחתת סטרס. הוכח כי סטרס ממושך פוגע בייצור חומצות הקיבה.

הימנעות מתרופות נוגדות חומצה. נוגדי חומצה לעיתים אינם נחוצים ויכולים להפחית את חומציות הקיבה שכבר ככה נמוכה מדי.

פרוביוטיקה טובה. רוב החיידקים הפרוביוטיים מייצרים חומצה לקטית, שעוזרת לנו בבנייה מחדש של פלורת המעי שתעזור לווסת את החומציות בקיבה ובמעיים.

הפרוביוטיקה המומלצת שלנו היא אמזון פרוביוטיק12 מיליארד חיידקים – היא פורמולה ייחודית ומתקדמת, המורכבת מ 10 זנים שונים של חיידקים אשר לכל זן פעילות ייחודית משלו, בתוספת של סיבים פרה ביוטים-  FOS  ואינולין.

ייחודיותה מתבטאת באיכות וטיב הכמוסה העוטפת את הפרוביוטיקה. החומרים מהם מורכבת הכמוסה משפיעים מאוד על יעילותה של הפרוביוטיקה. כדי שהחיידקים ה”טובים” אכן יגיעו ביעילות למערכת העיכול ולמעיים- שם הם צריכים לשגשג , ולא “ישרפו” בדרך ע”י מיצי הקיבה, חשוב לשים לב לאיכות ולסוג הכמוסה.

פורמולת האמזון פרוביוטיק עמידה כנגד חומציות הקיבה, בזכות הכמוסה הייחודית (DR CAPS) שמצליחה לשרוד את חומצות הקיבה ולהתפרק אך ורק במעי, שם אוכלוסיית החיידקים הפרוביוטים משגשגת. 

 

לחץ כאן – להזמנת האמזון פרוביוטיק אליכם הביתה.

חדש באלכימיסט – ייעוץ טלפוני חינם! והתאמת טיפול טבעי באופן אישי.

קשה לצאת מהבית ?
לא יכולים להגיע אלינו לטיפול ?
אתם מוזמנים לענות את השאלון הרלבנטי עבורכם עכשיו ונתאים לכם פתרון טבעי למצבכם!

חשוב להדגיש שהייעוץ ניתן כייעוץ כללי בלבד של גישות נטורופתיות וצמחיות נפוצות והם אינו מהווים תוכן רפואי, התווייתי או המלצה רפואית או תזונתית קלינית מוסמכת. כמו כן, המידע בייעוץ אינו מיועד להנחות את מקבל הייעוץ או לשמש לגביו כהמלצה, הוראה או עצה לשימוש, לשינוי או להורדה של תרופה כלשהי ואין בו תחליף לייעוץ רפואי או תזונתי-קליני פרטני או אחר.

גולשים שקראו את הכתבה הזו התעניינו גם ב: